/article_titleimages/dobdfel1.jpg

Dobd fel a futásaidat!

Szeretnéd, hogy a futóedzéseid még hatékonyabbak, és egyben még inkább élvezhetők legyenek? Íme pár tipp, hogyan dobhatod fel a futásaidat!

www.futnimentem.hu >> edzés/terv 2020-02-06

Fuss változatos útvonalakon


Ha mindig ugyanazon a futóterepen, útvonalon futsz, egy idő után annyira monotonná fog válni, hogy előfordulhat, hogy megunod, és ez motivációdon is nyomot hagy. Érdemes időnként felfrissíteni magad úgy is, hogy másfelé futsz, mint a megszokott útvonalad. Akár az is segíthet, ha a megszokott utat visszafelé teszed meg, még így is új impulzusok érnek majd.
Ha aszfalton szoktál futni, néha iktass be egy-egy terepfutást, és a terepeseknek is jó lehet néha pár aszfaltos kilométer, hiszen a változatosság gyönyörködtet!
Ha elutazol valahová, és teheted, vigyél magaddal futócuccot, fedezd fel futva az új környéket, nem fogod megbánni.
Ami viszont fontos: bármerre is mész, mindig tudasd valakivel a biztonságod érdekében, merre fogsz futni, és kb. mennyi időt leszel távol.
 

Legyen célod az adott edzésen


Az is szuper, ha csak elindulsz, és futsz, amerre látsz, és ameddig kedved tartja, de még jobb, ha előre átgondolod, mit szeretnél csinálni az adott edzésen. Hosszú futásod lesz? Tempófutást tervezel? Valamilyen feladatos részt illesztesz az edzésbe? Esetleg csak egy laza regeneráló kocogásra mész ki? Bármelyiket is iktatod be az adott napra, jó, ha előre tudod, hogy mit szeretnél csinálni, és az adott edzésnek mi lesz az értelme, lényege. Az útvonaladat is ki tudod ennek megfelelően választani (pl. a tempófutást sík, jellemzően egyenes útvonalra tervezd, ha dombfutást szeretnél, akkor legyen domb az útvonalban), hogy aztán még jobban sikerülhessen az edzés.


 

Figyelj a tartásodra


Rutinos futóként is érdemes rendszeresen felülvizsgálnod a saját tested futás közben. Figyeld meg, hogy tartod a felsőtested, mennyire húzod ki magad vagy esetleg görnyedsz előre, mennyire húzod fel a vállaidat, hogyan mozgatod a karjaidat, hogyan fogsz talajt. Ha időnként tudatosan ellenőrzöd saját magad és a mozgásodat, sokat javíthatsz annak hatékonyságán, és még a sérülést, fájdalmakat is elkerülheted.
 

Vezesd az edzésnaplód


Mindegy, hogy egy füzetben, egy Excell táblázatban, vagy valamelyik online közösségi futós felületen vezeted, de jó, ha van edzésnaplód, amibe feljegyzed a futásaidat, és a hozzájuk tartozó érzéseidet. Az edzésnapló segít látni a haladást, fejlődést, láthatod, hogy honnan hová jutottál, hogyan növelted a távokat, vagy hogyan javítottál a tempódon. Az is érdekes lehet, hogy melyik futás hogy esett, milyen érzéseket és hangulatot társítottál hozzá, mikor és mitől érezted magad jól, mi töltött el elégedettséggel, és mi az, ami negatív hatással volt rád. Nem kell mások edzéseit nézegetni, nem kell magad összehasonlítani senkivel, az edzésnaplót elsősorban magad miatt vezesd. Azt is érdemes feljegyezned, hogy melyik futócipődet mikor kezdted el használni, és mennyit futottál benne, így figyelemmel követheted az elhasználódását, és tudni fogod, kb. mikor érdemes lecserélni azt.

A legfontosabb dolog persze mindig az, hogy szeresd, élvezd a futást, és jól érezd magad közben, de a felsorolt apróságokkal ezért könnyedén tehetsz is.

Fotó: Freepik
 


FUTNI MENTEM

IMPRESSZUM SZERZŐI JOGOK JOGI NYILATKOZAT