/article_titleimages/koc1.jpg

Ezeket a dolgokat minden kezdő futónak érdemes tudnia

A futás egy nagyon egyszerű sport, csak egy pár cipő kell hozzá. Vagy mégsem? Ha elkezdesz futni, hamar kiderül, hogy ennél egy kicsit több dolgot érdemes tudni, ha igazán élvezni szeretnéd, és fejlődnél benne – de ne ijedj meg, itt a segítség!

www.futnimentem.hu >> edzés/terv 2019-03-05

Felejtsd el a pamutot


Érthető, ha nem szeretnél az első futás előtt spéci futócuccokra beruházni, de jó, ha tudod, hogy a pamutpólók és nadrágok sajnos nem alkalmasak arra, hogy fuss bennük. Ezek az anyagok ugyanis pillanatok alatt magukba szívják a nedvességet – azaz az izzadságodat, magukban is tartják, egyre nehezebbé válnak, kényelmetlenek lesznek, elkezdik dörzsölni a bőrödet, és egyúttal büdösek is lesznek. A szintetikus anyagból készült ruhadarabok jobbak a pamutnál, elpárologtatják a test felszínéről a verejtéket, nem dörzsölnek, és nem is büdösödnek be olyan könnyen. Ha komolyan gondolod a futást, érdemes technikai anyagú sportcuccokat venned – nemcsak futáshoz, hanem más mozgáshoz is használhatod őket.
 

A gyaloglás nem csalás


Nem ciki belesétálni a futásba, ettől nem leszel kevesebb és nem jelenti azt, hogy feladtad. A kezdő futók edzéstervei gyakorlatilag a futást és a tempós gyaloglást váltogatják, így erősítenek és fejlesztenek. Ha úgy érzed, hogy nem megy a kocogás, akkor sétálj bele, vegyél nagy levegőket, szedd össze magad, „pihenj”, aztán mehet újra a futós rész.


A megfelelő felszerelés már fél siker


Ha a megfelelő futócipőt viseled az edzéseiden, az nagyon sokat javít a futás élményén, hozzájárul a kényelmes, élvezetes futáshoz, és egyúttal a sérülésmegelőzés kulcsa is. Nagyon fontos, hogy jó minőségű, futásra tervezetett, a lábtípusodnak megfelelő, futóstílusodhoz illeszkedő, az általad preferált borításra (aszfalt vagy terep) való cipőd legyen.
Nőknél a futócipő mellett még egy nagyon fontos ruhadarab van: a sportmelltartó. Egy kényelmes, jól tartó, nem tekeredő, törő, dörzsölő, stabil sportmelltartó komfortosabbá teszi a futást, és megelőzi az esetleges fájdalmakat is.
                     

Az oldalszúrás előfordul


Az oldalszúrás elég kellemetlen, de számíts rá, hogy előfordulhat. Sok kezdő azért nem mer inni futás előtt, mert azt hiszi, hogy a vízfogyasztástól fog beszúrni az oldala. Pedig ez a probléma a nem megfelelő légzés miatt következik be, gyakran attól, hogy a futó túl gyorsan fut, és kapkodja a levegőt. Szóval bátran igyál futás előtt, hogy hidratált maradj, és jól válaszd meg a futótempód, hogy ne szúrjon be az oldalad.


 

Attól még, hogy futsz, nem ehetsz meg bármit


A futás egy darabig fogyaszt, főleg amikor a fotelből áll fel valaki és kezd mozogni, de aztán ez a folyamat megáll. A rendszeresen futóknak is ugyanúgy oda kell figyelniük a táplálkozásukra, nem ehetnek meg bármit azzal a címszóval, hogy „úgyis lefutom”. Sajnos hajlamosak vagyunk túlbecsülni a futás során elégetett kalóriamennyiséget, és jutalomfalatokkal (értsd csokival és tortával) kényeztetni magunkat egy-egy futás után. Érdemes az egészséges, tápanyagban gazdag fogásokat előnyben részesíteni, mert ezek segítik a futóteljesítmény javulását is, és kordában tartják a testsúlyt. De persze néha belefér egy kis nasi is, mértékkel!


Előfordulhat, hogy megsérülsz


Nem nagyon van olyan futó, aki élete során legalább egyszer ne bajlódott volna valamilyen sérüléssel. Senki sem sebezhetetlen, de a sérülésmegelőzés nem lehetetlen. A lényeg a fokozatosság, a mértéktartás, ne told túl az edzéseket se kezdőként, se haladóként, mondván, hogy te bírod. Figyeld a tested jelzéseit, az esetleges kisebb fájdalmakat, figyelmeztető jeleket, és ha ilyesmit tapasztalsz, akkor vegyél vissza a futásból, adj magadnak egy kis pihenőt, kezeld a fájdalmat, kérd szakember (orvos, gyógytornász) segítségét. Nem kell, hogy egy kis kellemetlenségből durva, hetekig tartó sérülés és kihagyás legyen!
 

A futópadon is lehet futni


Bár sokan a futópadot nem tekintik igazi futásnak, ez igenis egy jó eszköz arra, hogy futómozgás végezz és sportolj. Ha nincs másra lehetőséged, vagy nem mersz kimenni még a szabadba, akkor nyugodtan gyakorolj futópadon!


Mindenki volt kezdő futó


Még a legmenőbb maratonisták is voltak egyszer kezdő futók, és valószínűleg még ők is emlékeznek az első futólépéseikre és azokra a nehézségekre, amelyek felmerültek a fejlődésük során. Ha tapasztaltabb futók közé kerülsz, ne ijedj meg tőlük, nem fognak megenni, bátran kérdezz tőlük és kérj tőlük segítséget – a legtöbben örömmel segítenek majd!

Fotó: Unsplash
 


FUTNI MENTEM

IMPRESSZUM SZERZŐI JOGOK JOGI NYILATKOZAT